De 'extreme makeover' van Unigro

Van oubollig naar modern: een ‘extreme makeover’ bij Unigro

Steeds meer werkgevers schakelen over op het zogenaamde Activity Based Working: een vorm van flexwerken waarbij medewerkers geen vast bureau hebben, maar gebruikmaken van speciale werkplekken die aansluiten bij de taak die ze op dat moment willen uitvoeren. Ook e-commercebedrijf Unigro wilde overstappen op die nieuwe vorm van werken en daar hoort natuurlijk een nieuwe vormgeving bij. Zo kwamen ze terecht bij Buro Project. Het resultaat? “Onze medewerkers zijn omvergeblazen!”

Een mix van doelstellingen

“We werkten in een heel oude, oubollige omgeving,” vertelt Yves Moens, general manager van Unigro. “Ons gebouw dateert uit de jaren vijftig. Hoewel het interieur in de loop der jaren wel wat was gewijzigd, was er van structurele veranderingen maar weinig sprake. Dit was voor ons dus het moment om alles plat te gooien en iets totaal nieuws op te bouwen.”

De 'extreme makeover' van Unigro De 'extreme makeover' van Unigro

In die nieuwe omgeving moet Activity Based Working centraal staan. “Bij ABW wordt een kantoorruimte eigenlijk ingericht zoals je een huis zou inrichten,” legt Yves uit. “Daarbij heeft ook elke activiteit zijn eigen ruimte. Om de ABW-principes vorm te geven, werkten we samen met Veldhoen + Company, een Nederlands bedrijf dat daarin gespecialiseerd is.”

Het komt erop neer dat een werkomgeving verschillende soorten werkplekken heeft die geschikt zijn voor verschillende types werk. Zo heb je bijvoorbeeld plekken om samen te werken, vergaderruimtes, ontmoetingsplekken, maar ook plaatsen waar je je juist kunt afzonderen.

Toch was ABW niet de enige doelstelling bij dit project. “Het moest vooral een aangename werkomgeving worden en onze evolutie van postorderbedrijf naar e-commercebedrijf moest zich weerspiegelen in het interieur. We wilden af van die oubollige sfeer en overgaan op een omgeving die zowel modern als gezellig is. Ik heb steeds tegen Buro Project gezegd dat het geen saaie bedoening mocht worden. Tegelijkertijd heerst er hier nog een echt familiegevoel en ook dat wilden we in de werkomgeving naar voren zien komen. We hadden dus een mix aan doelstellingen die Buro Project met elkaar in balans moest zien te brengen.”

De 'extreme makeover' van Unigro De 'extreme makeover' van Unigro

Extremer dan extreme

En óf dat gelukt is! “Op tv zie je dikwijls van die programma’s als Extreme Makeover met voor-en-na-beelden. Wel, dit is extremer dan wat je op tv ziet. De reacties van onze medewerkers zijn dan ook zó positief. Bij de officiële opening waren ze gewoon omvergeblazen! Ook onze externe partners en leveranciers zijn onder de indruk. Ik heb mensen al horen opmerken: ‘Het lijkt wel of we bij Google binnenstappen!’, dus dat zegt toch wel veel.”

“Het lijkt wel of we bij Google binnenstappen!”

Het is niet alleen een mooiere en creatievere werkomgeving, het blijkt ook nog eens gezonder te zijn. “De akoestiek in ons gebouw moest dringend verbeterd worden, zeker in het contactcenter waar er dagelijks veel getelefoneerd wordt. Buro Project heeft allerlei materialen uitgekozen en maatregelen genomen waardoor de akoestiek gi-gan-tisch verbeterd is. De medewerkers van ons contactcenter zeggen nu dat ze ’s avonds zelfs minder moe zijn! Het is een verschil van dag en nacht.”

De 'extreme makeover' van Unigro De 'extreme makeover' van Unigro

Een indrukwekkende samenwerking

Niet alleen is Yves onder de indruk van het resultaat, hij is ook vol lof over de weg ernaartoe. Hij vertelt enthousiast hoe het vertrouwen in Buro Project steeds bevestigd werd.

“Vanaf de eerste stap was het contact met Buro Project heel positief. Er was direct een klik: ze hebben heel goed geluisterd naar wat wij wilden en daar zijn ze mee aan de slag gegaan. Het resultaat houdt dan ook rekening met elk van onze doelstellingen. Ook de samenwerking tussen Buro Project en Veldhoen + Company verliep vlot. Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk van onder de indruk

 “Ik vertrouw nu blindelings op Buro Project om de juiste oplossing aan te reiken.”

Af en toe droegen we ook zelf ideeën aan en Buro Project legde ons dan uit waarom een bepaald voorstel wel of niet goed was. We zijn hen daar volledig in gevolgd en op den duur voelden we dat het wel goed kwam. Nu vertrouw ik blindelings op Buro Project om de juiste oplossing aan te reiken (lacht).”

De conclusie? “We hadden een paar voorwaarden die misschien niet makkelijk te combineren waren, maar toch is Buro Project erin geslaagd om daar allemaal rekening mee te houden. Het resultaat is een gevarieerde werkomgeving die tegelijkertijd toch rustig is. Ik zou hen dus absoluut aanraden. Ik heb nog maar zelden zo’n betrouwbare, creatieve en aangename partner meegemaakt. Het was gewoon een plezier om aan dit project deel te nemen.”

Wilt u professioneel advies over de inrichting van uw kantoor? Neem gerust contact op met onze specialisten.

geplaatst op December 6th 2017 in Showcase met 2 Reacties

Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone
Pierre van Durme

currently there's 2 reactie(s)

  • Aron Wuarbanaran

    commented on 14/12/2017 bij 09:06

    Beste Pierre,

    Mooi stuk over dit succesvolle project bij Unigro. Als consultant van Veldhoen + Company, ben ik betrokken geweest bij dit project.

    Graag zouden wij onze naam volledig terugzien in de tekst (er staat nu 2 keer een vermelding over Veldhoen, zonder + Company).

    Hoor graag van u.

    Met vriendelijke groet,

    Aron Wuarbanaran

    Reply
    • Julie Kinnart

      commented on 19/12/2017 bij 14:05

      Goeienamiddag Aron,

      We hebben met veel plezier jullie bedrijfsnaam aangepast! Hopelijk tot binnenkort voor een nieuw fijn project!

      Reply