Partena-kantoren in een nieuw jasje

Een uitdaging van zeven verdiepingen bij Partena Molenbeek

Een somber, donker en verouderd kantoor? Met dat probleem klopte Partena Molenbeek aan bij Buro Project. Het was tijd voor een heuse make-over, zodat de werknemers voortaan centraal zouden staan in een open en aangename werkomgeving. Een uitdagend project van wel zeven verdiepingen. Daar deinsde Buro Project niet voor terug.

“De moeilijkheid is vooral dat het gebouw in gebruik moet blijven tijdens de vernieuwingen,” vertelt Nick De Heem, directeur van Real Estate en Facilities bij Partena. “We werken daarom in drie fases, waarbij we telkens twee verdiepingen tegelijk verbouwen. De laatste fase is nu bijna afgerond.

Het was voor Buro Project niet vanzelfsprekend om in zulke omstandigheden te werken. Toch legden ze de nodige flexibiliteit aan de dag om alles vlot te laten verlopen. Van fase tot fase evalueerden ze wat minder goed verliep, zodat ze onmiddellijk konden bijsturen. Dat hebben ze zéér goed gedaan.”

Buro Project-Partena 16

Ambassadeurs aan de slag

Zeven verdiepingen, dat betekent dat er een heleboel werknemers tevreden moeten zijn over het resultaat. Ook daar wisten Partena en Buro Project wel raad mee. De nieuwe inrichting werd namelijk niet zomaar van bovenaf opgelegd, maar de werknemers mochten meebeslissen over het ontwerp. Een toffe activiteit, waardoor elke verdieping zijn eigen uitstraling heeft gekregen.

“We besloten we dat elke dienst een paar ambassadeurs zou uitkiezen om de look and feel van hun verdieping mee te bepalen. Ze mochten bijvoorbeeld kiezen welke van de drie voorgestelde coffee corners ze wilden, meebeslissen over het tapijttype en -patroon, stoffen voor het meubilair, de kleur van de akoestische tussenwanden, of ze ergens een hoge tafel wilden of juist een zitplek, … dat mochten ze allemaal zelf bepalen onder begeleiding van de kleurarchitect.

Om dat project in goede banen te leiden, gebruikten we een puntensysteem dat voorgesteld was door Buro Project. Elke verdieping kreeg een aantal punten dat overeenkwam met een bepaald budget. Een coffee corner was bijvoorbeeld veertig punten waard en ieder extra meubelstuk telde dan nog eens voor vijf tot zeven punten. Zo konden onze ambassadeurs zelf aan de slag gaan.”

Buro Project-Partena 22      Buro Project-Partena 20

Open, maar akoestisch verantwoord

Zo’n ‘open office space’ ziet er dan wel prachtig en gezellig uit, je riskeert helaas wel dat het rumoerig wordt en dat werknemers zich niet kunnen concentreren. Daar had Partena zelf al rekening mee gehouden.

“We hebben zelf een akoestisch ingenieur aangesteld, die het belang benadrukte van een goede akoestiek, zeker in zo’n open office space. Vooral in ons callcenter moet het geluid van de constante telefoongesprekken voldoende binnen die zone blijven. Buro Project heeft daar op allerlei vlakken rekening mee gehouden. Ze hebben bijvoorbeeld speciale akoestische wanden laten maken, op maat voor dit project. Daarmee zijn alle werkbladen in het callcenter nu volledig omringd.”

“Alle akoestische waarden komen overeen met onze doelstellingen.”

Ook elders in de open space stond akoestiek voorop. De geluidsoverlast van de coffee corner blijft bijvoorbeeld beperkt dankzij een met zorg gekozen tapijt, voldoende stoffen zetels, wandpanelen en kasten met akoestische schuifdeuren. “Na de nieuwe inrichting heeft de akoestische ingenieur weer wat metingen verricht en alle waarden komen overeen met onze doelstellingen,” aldus Nick.

Buro Project-Partena 05       Buro Project-Partena 06

Een tweede leven voor oud meubilair

Een goede akoestiek was niet Partena’s enige doelstelling bij dit project. Het meubilair dat ze hadden mocht dan wel verouderd zijn, het was absoluut niet de bedoeling dat het zomaar bij het vuilnis werd gezet. Bij zo’n groot project zijn er behoorlijk wat stoelen, tafels en kasten die een nieuwe bestemming kunnen krijgen. Wat heeft Buro Project daarmee gedaan?

“Ons oude meubilair is gedemonteerd en verscheept, zodat het in Afrika gebruikt kan worden in scholen en startups.”

“Duurzaamheid vinden we erg belangrijk. Buro Project heeft daarom twee samenwerkingen opgezet. Ten eerste hebben ze een onderaannemer ingeschakeld die een deel van het oude meubilair heeft hergebruikt in de nieuwe inrichting, zoals kasten en bureaubladen. Ten tweede hebben ze samengewerkt met een organisatie die allerlei projecten organiseert in Afrika. Die heeft ons meubilair hier gedemonteerd en vervolgens verscheept, zodat het in Afrika gebruikt kan worden in scholen en startups. We wisten dat we niet ál ons oude meubilair konden hergebruiken, en zo heeft een groot deel toch een tweede leven gekregen.”

Buro Project-Partena 12        Buro Project-Partena 10

Bent u zelf ook toe aan een nieuwe inrichting? Onze specialisten geven u graag professioneel advies op maat van uw kantoor, of dat nu twee, zeven of meer verdiepingen zijn.

geplaatst op December 12th 2017 in Kantoor inrichten & Showcase met 0 Reacties

Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone
Stephanie Boriau

Interior Architect